Publicatie Jaarverslag Pensioenraad 2023

De pensioenraad heeft haar jaarverslag 2023 gepubliceerd, een jaar waarin aanzienlijk wat werk is verricht. Zowel de pensioenraad, de pensioenmanager als de Sr. Analist van het J&J Pension Fund OFP hebben zich met passie en toewijding ingezet om onze doelen te bereiken. Hun gezamenlijke inspanningen hebben een solide basis gelegd voor een toekomst vol vertrouwen en stabiliteit.

De pensioenraad was eind 2023 weer compleet
De Pensioenraad, bestaande uit vertegenwoordigers van zowel werknemers als werkgevers, speelt een cruciale rol in het adviseren van het pensioenfondsbestuur, de centrale ondernemingsraad en de werkgevers. Hun advies richt zich op onderwerpen zoals de inhoud van de pensioenregeling, financieringsplannen en het communicatiebeleid. Elk jaar legt de Pensioenraad verantwoording af in een jaarverslag. In 2023 werden twee werkgeversleden van de raad vervangen. Gedurende het jaar kwamen de leden elk kwartaal bijeen om de voortgang van de commissies en de Pensioenraad te bespreken.

2023 stond in het teken van het nieuwe Pensioenakkoord
Naast haar reguliere taken is de Pensioenraad actief betrokken bij de Employer en Employee (E+E) werkgroep, die is opgericht ter voorbereiding op het nieuwe pensioenstelsel. In 2023 is er aanzienlijke energie gestoken in de uitwerking van het nieuwe pensioenakkoord, dat uiterlijk op 1 januari 2028 geïmplementeerd moet zijn.

Lees de updates van de E+E werkgroep
De komende jaren zal de implementatie van het nieuwe pensioenstelsel de hoogste prioriteit hebben voor de Pensioenraad. De E+E werkgroep zal u voortdurend op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen en de voortgang van haar werkzaamheden. Zodra er een update beschikbaar is, ontvangt u automatisch een bericht. Alle updates kunt u eenvoudig terugvinden op Mijn pensioen.

Hoe staan we er financieel voor?
De dekkingsgraad van ons pensioenfonds is in 2023 gestegen van 94,8% eind 2022 naar 151% eind 2023. Dit is voornamelijk veroorzaakt door de stijging van de rente.

Indexatie advies voor deelnemers (actieven), gewezen deelnemers en pensioengerechtigden (inactieven)
De pensioenraad heeft in 2023 aan een negental adviezen gewerkt, waaronder een drietal met betrekking tot indexatie van actieve en inactieve deelnemers.

Nieuwsgierig naar alle ontwikkelingen in 2023?
U vindt het Pensioenraadverslag 2023 in laag 3 van het Pensioen 1-2-3 op Mijn pensioen.